MENU
Stacja kolejowa w Brzegu Dolnym i tory odstawcze bocznicy zakładów chemicznych PCC Rokita. Widoczna lokomotywa 20D-001 to zmodernizowana lokomotywa SM48 przez zakłady Tabor Dębica. Jeszcze w czerwcu tego roku lokomotywa była testowana na torze doświadczalnym w Żmigrodzie.

Dodał: moose° - Data: 2022-12-18 20:21:32 - Odsłon: 288
17 grudnia 2022

Data: 2022:12:17 16:18:29   ISO: 1600   Ogniskowa: 30 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D7100   Przysłona: f/4.2   Ekspozycja: 10/5000 s  


Brzeg Dolny to stacja pośrednia na linii nr 273, na której kończy się krótki, czterokilometrowy odcinek jednotorowy z Księginic. Drugi tor na tym szlaku został zamknięty po powodzi w 1997 r. (!) i uszkodzeniu mostu na Odrze (most ma być wyremontowany do 2025 r.). Dalej w kierunku Szczecina prowadzi już odcinek dwutorowy. Stacja ma duże znaczenie w obsłudze ruchu towarowego na linii. Posiada wprawdzie tylko 4 tory główne, jednak oprócz nich na stacji odgałęzia się bocznica PCC ROKITA. Bocznica ma kolejne 4 tory główne z wjazdem od strony Wrocławia. Obsługa podróżnych odbywa się na dwóch peronach, z których wykorzystywany jest tylko peron wyspowy, leżący pomiędzy torami głównymi zasadniczymi. Peron przy budynku dworca jest wykorzystywany sporadycznie. Perony połączone są ze sobą poprzez przejście podziemne na wysokości budynku dworca, natomiast od strony Głogowa znajduje się kładka nad torami, łącząca obie strony miejscowości. Kładka nie jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych i w 2020 r. zapowiedziano jej przebudowę. Nadania towarowe prowadzone prowadzone były przy placu ładunkowym od strony Wrocławia, natomiast pomiędzy nastawnią BD a budynkiem dworca znajduje się magazyn towarowy z rampą i placem ładunkowym (od dawna nieczynne). Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnię "BD", która posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Nastawnia obsługuje także rogatki na przejeździe kolejowym. Druga nastawnia wykonawcza BD1 jest od wielu lat zrujnowana. Stacja w Brzegu Dolnym przewidziana jest do modernizacji ok. 2023-2025 - wówczas ze stacji powinny zniknąć ruiny budynków szaletu, magazynu, starej nastawni.

(moose za A. Karwat semaforek.kolej.org.pl)

  • /foto/6579/6579402m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/7015/7015258m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/4609/4609882m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/10237/10237742m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/9252/9252147m.jpg
    2008
  • /foto/4195/4195118m.jpg
    2013
  • /foto/4195/4195560m.jpg
    2013
  • /foto/4197/4197437m.jpg
    2013
  • /foto/5706/5706344m.jpg
    2015
  • /foto/10750/10750964m.jpg
    2021
  • /foto/10158/10158701m.jpg
    2022
  • /foto/10162/10162215m.jpg
    2022
  • /foto/10162/10162217m.jpg
    2022
  • /foto/10162/10162221m.jpg
    2022
  • /foto/10803/10803053m.jpg
    2024

moose°

Poprzednie: Stacja kolejowa Brzeg Dolny Strona Główna Następne: Stacja kolejowa Brzeg Dolny


moose | 2022-12-19 14:29:30
Z tą lokomotywą jest taka ciekawa sprawa że to pierwszy i jak na razie jedyny egzemplarz typu 20D, który przez producenta Tabor Dębica został już nazwany "Mikołaj". Jej mankamentem może być dosyć duży nacisk na oś (ok. 20t) przy dużej masie własnej ok. 110 ton. Wyklucza to ewentualne zastosowanie lokomotywy dla przewoźników osobowych. Pozostaje wykorzystanie do ciężkich manewrów, choć z drugiej strony lokomotywa ma dopuszczalną V max 100 kmh, co jest całkiem niezłym wynikiem. Podobne modernizacje serii SM48 (TEM-2) prowadzi nowosądecki NEWAG w postaci lokomotyw 15D/16D i to także może wpłynąć na to że więcej lokomotyw 20D z Dębicy nie zobaczymy.